Stiu ca folosirea verbului “to procrastinate” din Engleza in Romana e putin rudimentara (chiar daca l-am gasit in biblia dexonline), dar cred ca reprezinta mai bine ceea ce vreau eu sa zic decat “a amana”. Revenind la subiect, procrastinarea asta ia nastere atunci cand ai un proiect extrem de important de facut iar creierul tau gaseste zeci de activitati mai bune decat task-ul extrem de important. De exemplu, ai de facut un eseu, dar parca ai vrea sa dai cu aspiratorul, ai de terminat o baza de date, dar ti-ai adus aminte ca n-ai mai gatit ceva bun de mult timp, etc. Exemplele pot continua, dar cred ca stiti si voi prea bine la ce ma refer.
Faza e ca procrastinarea asta e diferita la freelanceri, cel putin la cei care traiesc din asta sau iau lucrurile in serios. De multe ori ma gasesc in fata unui proiect important si creierul meu incepe sa-mi ofere scenarii cu “ce-ar fi mai bine sa fac” in locul proiectului respectiv. Doar ca eu sunt freelancer de prin 2012 si mi-am invatat creierul sa functioneze putin altfel. Asa ca, atunci cand am chef sa procrastinez, las proiectul mare deoparte si ma apuc de altele mai mici. Creierul meu are impresia ca mi-a jucat o festa pentru ca a amanat inceperea proiectului important, dar de fapt eu tot lucrez, nu pierd timpul.
Asadar, m-am gandit sa va dau 2-3 sfaturi despre cum sa transformati procrastinarea in folosul vostru.
Organizarea timpul si a proiectelor.
Ceea ce vreti sa faceti este sa programati proiectele importante pentru inceputul de saptamana. Numai ca luati-va 1-2 zile ca zona de buffer pentru terminarea proiectului. Va asigur ca n-o sa avet niciun chef sa incepeti un proiect de durata intr-o zi de luni. Asadar, propune-ti sa incepi de luni, insa asigura-te ca nu e nicio problema daca nu faci asta.
Pofta de munca… vine muncind.
“Iti faci pofta de mancare mancand” se aplica si cu munca. Daca ai un proiect dificil pe care vrei sa-l incepi de luni, gaseste-ti alte taskuri mai mici pe care le poti face la inceput. Nu sari in apa cu ochi inchisi fara sa stii care e adancimea bazinului. Aceste taskuri pot avea sau nu legatura cu proiectul, dar daca vrei neaparat sa pornesti proiectul mai important, ai putea sa alegi taskuri ce tin de organizare, research etc.
Rasplata dupa taskuri.
Invata-te ca dupa ce termini cate un task mai mic sa te rasplatesti cumva. Fie ca te apuci sa citesti un articol, te uiti la un filmulet de pe Youtube sau verifici ce-a mai zis lumea in Social Media, ai grija sa iti oferi o rasplata mica de fiecare data cand termini cate un task de o importanta scazuta. Facand asta, creierul tau se va obisnui cu ideea de a vedea taskurile mici ca pe o varianta acceptabila de procrastinare.
Nu stiu daca sunt workaholic sau nu, stiu doar ca nu-mi place sa pierd timpul. Asa ca m-am obisnuit sa procrastinez muncind si nu uitandu-ma la seriale sau filme. Procrastinarea nu e rea si te poate ajuta sa-ti creezi un ritm de munca personalizat. Depinde doar de tine daca ai dorinta de a face asta.
P.S.: Da, scrierea acestui articol face parte din procrastinarea pe ziua de astazi :).
P.S.-ul a fost concludent! 🙂